Ledelse
Noen organisasjoner tar formålet sitt seriøst og drives og motiveres av det i hverdagen. Andre bare formulerer et formål, et «mission», uten å ta det i bruk, registerer Alexander Madsen Sandvik, førsteamanuensis ved Institutt for strategi og ledelse ved Norges Handelshøyskole.
Laflor/Istock
Bruk bedriftens formål til å motivere de ansatte
Det er en global trend at selskaper oppgir at formålet deres er å gjøre noe for andre. Bedrifter som tar det på alvor, kan tiltrekke seg motiverte medarbeidere.
Dét mener Alexander Madsen Sandvik, førsteamanuensis ved Institutt for strategi og ledelse ved Norges Handelshøyskole (NHH). Og ringvirkningene skal være mange:
– Vi vet fra forskningen at medarbeidere som motiveres av å gjøre noe for andre presterer veldig bra og ofte trives godt på jobb, sier Sandvik, og henviser til den amerikanske forskeren Adam Grant.
Selv forsker Sandvik på hvordan mission, unike og varige formål, motiverer medarbeidere.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP