Ledelse

Bruk positive tilbakemeldinger fra kundene til å styrke egen organisasjon

Publisert Sist oppdatert

Petra Kipfelsberger ved institutt for lederskap og HR Management ved universitetet i St. Gallen har sammen med Heike Bruch og Dennis Herhausen studert måten bedrifter håndterer tilbakemeldinger fra kundene sine på.

Kipfelsberger skriver i et innlegg på nettsiden IEDP at hypotesen var at en akkumulering av positive følelsesladde hendelser – herunder skryt fra kunder, uttrykk for glede, takknemlighet eller at kundene ga uttrykk for at de var fornøyde – ville skape ringvirkninger bedriften i form av økt energi og engasjement. De trodde at de positive hendelsene kunne bidra til at folk gledet seg mer til å gå på jobb. Hypotesen var også at medarbeiderne ville involvere seg mer. Hvis de følelsesladde hendelsene derimot hadde negative fortegn – i form av klager fra kunder, misfornøyde kunder, sinne og frustrasjon – trodde trioen at det kunne føre til negative ringvirkninger og at medarbeiderne ville få økt distanse til jobben sin, noe som i sin tur kunne føre til redusert arbeidsinnsats.

De positive tilbakemeldingenes kraft

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS