Ledelse

Ellen Skaarnæs i Coca-Cola Norge står i spissen for en stor omlegging i ansettelsespolitikken i bedriften.

Coca-Cola Norge tar omfattende grep: nå skal kvinneandelen i bedriften opp

Med enkle, men dyptstikkende tiltak økte Coca Cola rekrutteringen av kvinner fra 5 til 42 prosent på to år.

Publisert Sist oppdatert

Da Ellen Skaarnæs tok over ansvaret for HR i Coca-Cola Norge fikk hun bakoversveis av den enorme mannsdominansen i bedriften. Med ett pilotprosjekt og to "graduates" satte hun i gang det som skulle bli en omfattende omstrukturering av ansettelsespolitikken. To år senere begynner effekten å bli synlig.

– Dette er et maraton, ikke en sprint, sier Skaarnæs, som er én av to kvinner i Coca-Cola Norges ledergruppe.

I oktober 2012 nådde kjønnsfordelingen blant nyansatte i bedriften et bunnivå: 95 prosent menn, 5 prosent kvinner. Den lave andelen ansettelser av kvinner plasserte den norske avdelingen med omtrent 700 ansatte på bunn sammenlignet med leskedrikkgigantens tilsvarende virksomheter i Europa.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS