Ledelse
Ellen Skaarnæs i Coca-Cola Norge står i spissen for en stor omlegging i ansettelsespolitikken i bedriften.
Coca-Cola Norge
Coca-Cola Norge tar omfattende grep: nå skal kvinneandelen i bedriften opp
Med enkle, men dyptstikkende tiltak økte Coca Cola rekrutteringen av kvinner fra 5 til 42 prosent på to år.
Da Ellen Skaarnæs tok over ansvaret for HR i Coca-Cola Norge fikk hun bakoversveis av den enorme mannsdominansen i bedriften. Med ett pilotprosjekt og to "graduates" satte hun i gang det som skulle bli en omfattende omstrukturering av ansettelsespolitikken. To år senere begynner effekten å bli synlig.
– Dette er et maraton, ikke en sprint, sier Skaarnæs, som er én av to kvinner i Coca-Cola Norges ledergruppe.
I oktober 2012 nådde kjønnsfordelingen blant nyansatte i bedriften et bunnivå: 95 prosent menn, 5 prosent kvinner. Den lave andelen ansettelser av kvinner plasserte den norske avdelingen med omtrent 700 ansatte på bunn sammenlignet med leskedrikkgigantens tilsvarende virksomheter i Europa.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP