Ledelse

Hagefest hos Gyldendal hos Gyldendal i 2003. Før koronaen tok oss, måtte alle forlag med respekt for seg selv holde hagefest for forfattere og venner. Her er Gyldendal-direktør Geir Mork (t.v.) og storeier Erik Must foran en del av gjestene

De kjemper om makten i bokbransjen

I bøkenes konkurransebeskyttede verden pågår det en kamp for å beholde privilegier, holde ­svenskene unna, kapre markedsandeler og velger riktig strategi der digitaliseringen ruller fram.

Publisert Sist oppdatert

ANALYSE. Det var enklere for vel 20 år siden. Da var det ikke tvil om hvem som hadde størst makt i bokbransjen. Det var forlagssjefene William Nygaard i Aschehoug og Geir Mork i Gyldendal.

De var bokbransjens Knoll og Tott, to parhester som konkurrerte der det var tjenlig og samarbeidet der det var mest lønnsomt. Med sin bakgrunn og kompetanse dekket de også spennvidden i bransjen – fra børs til katedral, fra tradisjon til fornyelse.

I dag er det ikke like enkelt å tegne maktkartet i bokbransjen. Dagens Perspektiv har snakket med en sentrale personer i bransjen og noen eksperter som ser bransjen utenfra i håp om å kunne danne oss et bilde av maktforholdene i bøkenes verden.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS