Ledelse

Derfor er det viktig å dele gode nyheter

Ansatte som ble «pådyttet» gode nyheter fra ledelsen var i snitt mer optimistiske og mindre engstelige enn kollegaer som ikke fikk disse nyhetene, viser eksperiment.

Publisert Sist oppdatert

LEST OM LEDELSE. Rundt halvparten av de ansatte i selskapet, 1764 av rundt 3000 personer som jobbet i ulike deler av verden, fikk i et eksperiment servert gode nyheter fra ledelsen. De gode nyhetene var av ymse slag:

  • En videosnutt av toppsjefen som snakket om Good News Network; en webside for positive nyheter.

  • Et tips om en kanal for gode nyheter på YouTube.

  • Noen utvalgte positive videoklipp tilpasset selskapets kultur.

  • En invitasjon til et videomøte med tittelen «Gode nyheter».

  • Lansering av en ny kanal i den digitale internkommunikasjonen hvor folk kunne dele og diskutere gode nyheter.

Resultatene fra eksperimentet viste at ansattgruppen som hadde fått de gode nyhetene var i snitt 18 prosent mer optimistiske enn kontrollgruppen som ikke hadde fått de samme gode nyhetene.

Videre rapporterte de ansatte som var blitt «pådyttet» gode nyheter fra ledelsen i snitt 32,4 prosent mindre engstelige og sannsynligheten var 12,2 prosent høyere for at de var takknemlige for å være friske.

Dette skriver Paola Cecchi-Dimegliois i et innlegg hos MIT Sloan Management Review.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS