Ledelse

– Det må luftes og ryddes i hele bransjen

Rådgiverbransjen som driver med «strategisk kommunikasjon» preges av uklare begreper og intetsigende stillingstitler, mener Tor Bang ved BI.

Publisert Sist oppdatert

Tor Bang, førsteamanuensis ved institutt for kommunikasjon og kultur hos BI er kritisk til kommunikasjonsbransjen, og skriver i BI Business Review at hele sektoren trenger oppvask.

Kommunikasjon foregår mellom en avsender og en mottaker, der mottakerne er sluttbrukerne. I de tilfellene der en kommunikasjonsrådgiver er involvert er det klienten som leier inn rådgiverens tjenester som er avsenderen, både praktisk og juridisk. Dette til tross for at rådgiveren har hatt flere fingre med i spillet. Bang mener klienter bør stille seg noen kritiske spørsmål før de benytter seg av rådgivningstjenester:

  • Hva kan kommunikasjon gjøre for min organisasjon?

  • Er resultatforventningene realistiske?

  • Har vi tilstrekkelig kompetanse til å bestille kommunikasjonsråd?

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS