Ledelse
– I disse tider med økte priser og redusert kjøpekraft, ser vi en klar tendens til at lavprissegmentet vokser, sier Linn Bredesen, analysesjef i Virke.
iStock/georgeclerk
Disse bransjene vokser mest
Hvilke aktører og bransjer er det som utmerker seg som vekstvinnere i detaljhandelen per i dag? Og hvilke er det som opplever nedgang?
– I disse tider med økte priser og redusert kjøpekraft, ser vi en klar tendens til at lavprissegmentet vokser. Innenfor dagligvare ser vi at lavprismerkene, og lavprisaktørene generelt, gjør det bra, sier Linn Bredesen, analysesjef i Virke.
Videre opplyser hun at aktører som har bygget en sterk merkevare og i større grad har tatt kontroll på egen verdikjede, gjør det godt. Eksempler på dette er KID Interiør og Norrøna.
– Flere aktører som kan tilby både varer og tjenester, opplever også vekst. Mange har nå startet med å tilby ulike tjenester i tillegg til salg av varer, og kan vise til god lønnsomhet. Eksempelvis tilbyr Bergans reparasjoner, mens Löplabbet tilbyr pigging av sko og løpetester, sier Bredesen.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP