Ledelse
En krevende jobb
– Det har vært harde diskusjoner, men likevel er dette ingenting i forhold til kranglingen i andre land, sier leder av matkjedeutvalget, Einar Steensnæs.
Onsdag denne uken la Matkjedeutvalget fram rapporten «Mat, makt og avmakt – om styrkeforholdet i verdikjeden for mat». Rapporten konkluderer med at de fire store matkjedene NorgesGruppen, Rema, Coop og Ica/Rimi har for stor og økende makt og at konsekvensen er dårlig vareutvalg og alt for høye matpriser.
Les også Magne Lerøs kommentarMaten og makten
Steensnæs har ikke hatt noen lett jobb som leder. Utvalget, som er satt ned av Landbruksdepartementet, har hatt medlemmer fra de berørte instanser, både matkjedene og leverandørene i matbransjen er representert. De har sine høyst ulike interesser.
Arbeidet er fulgt med argusøyne av pressen. Allerede før rapporten var klar, kom det lekkasjer som førte til at blant andre ReitanGruppen gikk hardt ut mot deler av rapportens konklusjoner om franchisevirksomhet og som igjen førte til store presseoppslag. Rema baserer seg i stor grad på bruk av franchisesystemet, et svært rigid butikksystem med hensyn til vareutvalg og priser.
Milliarder på spill
– Det er jo snakk om store verdier i bransjen vi har undersøkt, og jeg må si at det har vært en krevende jobb å lede dette utvalget, sier Einar Steensnæs til Ukeavisen ledelse. Han viser til at den voldsomme medieinteressen de har vært fulgt med hele tiden ikke har gjort arbeidet enklere, og at det har vært tøft.
Selv har Steensnæs lang fartstid i politikken på nasjonalt plan, både som oljeminister og KrF-leder, og som tidligere leder av en rekke utvalg. Han har trolig hatt god bruk for sitt tidligere arbeid for å lose en særdeles sprikende interessegruppe i havn, med hensyn til å komme til en konklusjon som ikke er fullstendig intetsigende.
Verre i Frankrike
– Det har vært harde diskusjoner, men likevel er dette ingenting i forhold til det som skjer i andre land. Se på Frankrike, der går debatten virkelig friskt. Bøndene kjører møkkalass som de lemper av i sentrum av Paris for å vise styrke i forhold til matvarekjedene. Og i Storbritannia er det snakk om å innføre et eget oppførselsreglement for å klare å gjennomføre forhandlinger.
Utvalget har sett på vareutvalg i butikkene, de har gjort prisstudier og gjennomført en rekke intervjuer. Det ble nedsatt for et drøyt år siden og har hatt månedlige møter siden. Utvalget har også reist for å sammenlikne norske matvaretilbud med utenlandske forhold. Steensnæs har selv vært i Paris, Brüssel, London og Stockholm for å sammenlikne mattilbudene.