Ledelse

Morten Eikeland mener Deloittes verktøy er et «quick fix» for noe som er betydelig mer komplisert.

– Et «quick fix» for noe mer komplisert

Mennesker er mer komplekse enn at vi kan dele dem inn i bare fire ulike typer, mener organisasjonspsykolog.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge organisasjonspsykolog Morten Eikeland i AFF er det ikke uvanlig at konsulentfirmaer bruker ulike former for tester av mer eller mindre god kvalitet for å få team til å snakke sammen og reflektere sammen.

– Jeg kan ikke i utgangspunktet se noe særlig forskjell på denne testen, slik den blir forklart i Harvard Business Review-artikkelen og andre tester på preferanser, teamrollemodeller og lignende. Her ser det ut til at det er fire forskjellige kategorier av folk eller stiler. I den mer kjente Myers Briggs – om preferanser – har du 16 typer. I den klassiske teamrollemodellen til Belbin har du ni roller i team. Det finnes mange andre, så jeg kan ikke noe nytt i denne, sier han.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS