Ledelse

Få mer ut av medarbeidersamtalen

Medarbeidersamtalen kan lett ende opp med at lederen bruker tiden på befeste skjulte normer for hvordan en god ansatt skal fungere.

Publisert Sist oppdatert

To mennesker i et rom. Én medarbeidersamtale. En sjef som ubevisst bruker samtalen til å befeste skjulte normer om hvordan en god medarbeider skal fungere på arbeidsplassen, til tross for at målet var et godt samtaleklima og muligheter til å løse problemer rundt balansen mellom arbeidslivet og privatliv.

Dette er bildet lektor og samtaleforsker Erica Sandlund fra Karlstads Universitet tegner etter å ha finstudert medarbeidersamtaler i et svensk selskap. Forskeren sier til det svenske bladet Kvalitetsmagasinet at det viste seg at den ansatte var den underlegne i medarbeidersamtalen med sjefen, hvilket gjorde det vanskeligere å snakke om problemer og opplevd stress.

Også norske studier har vist at effektene av medarbeidersamtaler ikke nødvendigvis er positive:

Meningsløse medarbeidersamtaler

Selv om det er forskjell på de skandinaviske landene, går Skandinavia for å være et av de områdene i verden med minst maktdistanse mellom ansatte og sjefer. Det er imidlertid en maktdistanse der, og Sandlunds råd er at sjefer, samme hvor positivt innstilt de i utgangspunktet måtte være, må bli seg mer bevisst hvilken maktposisjon de faktisk befinner seg i og bli flinkere til å lytte.

Hvis du virkelig ønsker å løse et problem, gjelder det å vente til medarbeideren begynner å snakke og å lytte mer enn du prater selv. Et tips er å stille åpne spørsmål som innbyr til en allmenn diskusjon, eksempelvis: Hvordan kan vi skape et mindre stressende arbeidsmiljø? Dette kan være en bedre innfallsvinkel enn det mer angripende «Føler du deg stresset?».

Unngå for øvrig å befeste normer gjennom måten du snakker på. Hvis du til stadighet sier at dere i selskapet hos dere holder et høyt tempo og har et stresset klima, kan det være vanskelig for ansatte å fortelle om negativt stress. Et annet tips fra Erica Sandlund er å vurdere å ta opp spørsmål som fleksitid og overtid på gruppenivå istedenfor på individnivå. Det kan få den ansatte til å føle seg mindre utsatt.

Powered by Labrador CMS