Ledelse

Salget av Fairtrade-roser er friskt.

Fairtrade-salget runder milliarden

Omsetningen av Fairtrade-merkede produkter i Norge økte med 20 % i 2017.

Publisert Sist oppdatert

Blomster står for den største absolutte veksten, mens te har prosentvis størst økning. Klimaendringene representerer en stor utfordring for råvareproduserende bønder, og Fairtrade Norge mener at flere norske råvareavhengige selskaper nå må identifisere dette som en risiko.

2017 ble et godt for Fairtrade-merkede produkter i Norge. Omsetningsverdien av Fairtrade-merkede produkter økte med 20 prosent til 1,13 milliarder kroner.

Antallet solgte stilker/planter økte med 28 % fra 21,7 millioner til 27,7 millioner, mens den estimerte markedsverdien av dem økte med hele 46 % til nærmere 370 millioner kroner. Te var produktet som hadde størst prosentvis vekst i volum. Det ble solgt mer enn dobbelt så mye Fairtrade-merket te i 2017 som året før.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS