Ledelse

For mange møter, for lite tid til å jobbe

Hvordan planlegge møter på best mulig vis? Det avhenger av teamets størrelse og hvor like medlemmene i teamet er, ifølge en ny studie.

Publisert Sist oppdatert

­I innlegget «Too Many Meetings, Too Little Time (To Work) på hjemmesidene til handelshøyskolen Insead, skriver forskeren Guillaume Roels om en studie om møteplanlegging som skal publiseres i Management Science. Utgangspunktet er at folk føler at de ikke får «gjort noe» på jobben - i betydningen å produsere noe eller bedrive arbeid som skaper verdi – fordi de er løper rundt i for mange møter.

Roels skriver at når han spør ledere om hva som frustrerer dem mest i den operative delen av jobben, så svarer de vanligvis at de har for mange møter.

Men samtidig så trenger team å ha møter, legger han til. Dette finnes det mye forskning på. Møter trengs for å løse problemer, koordinere arbeid, formidle informasjon og til og med for å sosialisere medarbeidere.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS