Ledelse

Hos Arbeidslivstelefonen hadde de tidligere to-tre henvendelser i månedren om permitteringer. Fra mars har de snitt hatt 30 henvendelser. Mange føler seg urettferdig behandlet, forteller Aslaug Timland Dale, daglig leder i Mental Helse Hjelpetelefon.

Først ble det stille

– Jeg tror at veldig mange var «i sjokk» da koronaen kom, forteller Aslaug Timland Dale i Mental Helse Hjelpetelefon.

Publisert Sist oppdatert

Arbeidslivstelefon er ett av tilbudene Mental Helse har for folk som trenger noen å snakke med i vanskelige situasjoner. Vanligvis har Arbeidslivstelefonen i snitt 11,5 henvendelser per dag, fordelt på telefon, epost og chat. I de to første ukene etter at Norge ble stengt ned, sank snittet til 8 per dag i uke 12, og 9,5 per dag i uke 13.

– Jeg tror at veldig mange var «i sjokk» da koronaen kom, og i starten falt antallet henvendelser til Arbeidslivstelefonen, sier Dale. I begynnelsen handlet de bekymringene som kom inn mest om smitte og sykdom. Tilsvarende bekymringer så de også ved de andre svartjenestene til Mental Helse Hjelpetelefonen.

Etter hvert begynte det imidlertid å komme flere og andre typer korona-henvendelser til Arbeidslivstelefonen.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS