Ledelse

Definer bedriftens «hensikt og formål» når du innleder en medarbeidersamtale.

Forventningssamtalen

Start med bedriftens «hensikt og formål» hvis du vil lage medarbeidersamtaler som virker.

Publisert Sist oppdatert

På tross av at mange fremdeles benytter seg av tradisjonelle målstyringsverktøy, så er de fleste medarbeidere usikre på som er hensikten med jobben og selskapets formål. En undersøkelse gjennomført av Atomik Research i Storbritannia og USA viser at mer enn 50% av medarbeidere ikke er sikre på hva som er formålet med bedriften de arbeider for.

Det er derfor ikke rart at medarbeidere som arbeider med en slik grad av usikkerhet og manglende lederkommunikasjon, ikke leverer så godt som de kan. Hvis det er slik at det å ha en meningsfull jobb er viktig, slik de indre motivasjonsteoriene forteller oss, ja da starter denne prosessen her.

På sitt beste er medarbeidersamtalen et ledelses- og utviklingsverktøy som skal medvirke til en bedre resultatoppnåelse og en aktiv, utviklende og inkluderende HR-praksis. I Norge så skal det være gjensidighet mellom ledelse og medarbeidere i denne prosessen. Imidlertid er det fremdeles slik at svært mange opplever at arbeidsmål og ytelseskrav tres ned over hodet på dem uten særlig diskusjon og involvering.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS