Ledelse
Supplybåter brukt i oljeindustrien ligger i opplag i Ålesund.
Svein Ove Ekornesvåg/NTB Scanpix
Frykter for rederienes lokale forankring
– Men de maritime klyngene langs norske kysten er overlevingsdyktige, mener sjøkaptein Hans Sande.
Det er en dyster tid for de maritime klyngene på Vestlandet. Mange av rederiene er tynget av gjeld og må legge båt etter båt til kai eller på land. De som leverer utstyr, driver med service- eller verkstedsvirksomhet får lite oppdrag. Lokalsamfunn tynges av oljenedturen.
De maritime klyngene på Sunnmøre, Ulsteinvik og Fosnavåg, har vært suksesshistorier. De maritime miljøene der har primært drevet med design og utstyr, samt bygging og operasjon av offshorefartøy. De har vært preget av norske familieeide rederier, og har sysselsatt mange. Samfunnene rundt har nytt godt av strålende tider i olja.
– Det var en gruppesuggesjon og alle trodde man skulle vokse til himmels. Så var det bråstopp. Man kan spørre seg hvordan det var mulig, sier Hans Sande, leder i Norsk sjøoffiserforbund, til Dagens Perspektiv.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP