Ledelse

– Jeg skjønner hva jeg skal spørre om. Mye er annerledes, men mye av det grunnleggende – driverne og dilemmaene i organisasjonen – er de samme, sier Kristin Skogen Lund, ny konsernsjef hos Schibsted. Hun har jobbet her før, og var administrerende direktør i Aftenposten da hun sa opp og gikk til Telenor i 2010.

Henter toppsjefene fra egne rekker

I 2018 byttet 6 av de 50 største børsselskapene sjef. 4 av 6 gikk for en intern kandidat. Kristin Skogen Lund kom tilbake til Schibsted etter ni år, og erfarer at hun fremdeles har Schibsted «i blodet».

Publisert Sist oppdatert
  • Ved utgangen av 2018 hadde 34 av 50 selskaper, 68 prosent, en toppsjef som var rekruttert internt.

  • – Jeg flyter bedre på min erfaring herfra enn jeg trodde jeg ville gjøre. Det er som om jeg har denne organisasjonen «i blodet», sier Kristin Skogen Lund, som gikk til toppjobben hos sin gamle arbeidsgiver Schibsted etter å ha vært ute i nesten ni år.

  • Per Hove, ny toppsjef i it-selskapet Evry, rykket opp til toppjobben etter å ha vært konserndirektør. Han mener det er en fordel med intern erfaring. – Jeg vet hva vi driver med, ned i detaljene.

I september kom nyheten om at mediekonsernet Schibsted skulle splittes opp. Den digitale rubrikkvirksomhet utenfor Norden skulle skilles ut i et eget selskap ledet av Rolv Erik Ryssdal, som har vært konsernsjef i Schibsted helt siden 2009. Endringen utløste dermed et toppsjefskifte, og inn som ny konsernsjef i «nye» Schibsted, etter Ryssdal, kom Kristin Skogen Lund.

Hun kom fra sjefsjobben i NHO, og tiltrådte i Schibsted den 1. desember, og mediekonsernet hentet henne da på mange måter «hjem». Før NHO var hun konserndirektør i Telenor, men den bredeste og lengste ledererfaringen sin har hun fra Schibsted, hvor hun i tolv år – fra 1998 til 2010 – hadde ulike lederstillinger i ulike selskaper. De tre siste årene, fra 2007 til 2010, var hun administrerende direktør i Aftenposten.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS