Ledelse
ID 23747774 © Balefire9 | Dreamstime.com
Hva e-posten kan fortelle om organisasjonen din
Forskeren Peter A. Gloor ved MIT Center for Collective Intelligence analyserer bedrifters e-post for å kunne si noe hvordan grupper bør organiseres og ledes.
Analyse av stordata, eller big data om du vil, har skutt fart de siste årene. Butikker analyserer de dataene vi legger igjen når vi handler, for å finne ut mer om kjøpsadferden vår. På nettet legger vi igjen spor som gjør det lettere for annonsører å fininnstille reklame inn mot ulike kundegrupper. Men hva hvis arbeidsgivere begynner å analysere e-post i stort omfang? Hva kan man da finne ut av?
Ifølge MIT-forsker Peter A. Gloor ligger det overraskende muligheter til ny innsikt for ledere i e-post-arkiver og data fra sosiale medier. I artikkelen «What Email Reveals About Your Organization» hos MIT Sloan Management Review, hevder han at man blant annet kan finne ut hvordan grupper bør organiseres og ledes. Og hadde det ikke vært kjekt om man visste hva slags kommunikasjon mellom selgere og kunder det er som gir det beste resultatet?
I Norge står personvernet sterkere enn i mange andre land, og om Gloors metoder hadde passert regler og etiske standarder her hjemme, skal vi ikke spekulere i. Peter A. Gloor hevder på sin side at analysene er anonymiserte, og viser til at de eneste som får se individ-informasjon er det individet det gjelder. Et annen grep for å ta hensyn til personvern, er at det er kun overskriftene til e-posten som mates inn i programvare for analyse. Ikke all e-post-teksten.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP