Ledelse

Blir du stadig skuffet over medarbeidernes innsats? Er du sikker på at de forstår hva du egentlig vil?

Hva gjør du om medarbeiderne skuffer deg?

Mange ledere tror at ved å holde medarbeiderne ansvarlige for det arbeidet de er satt til å utføre, vil de gode resultatene oppstå helt av seg selv. Men slik er det altså ikke, ifølge Anne Grady i Harvard Business Review.

Publisert Sist oppdatert

Eksempelet hun bruker for å illustrere handler om en frustrert leder som opplevde at medarbeiderne til stadighet brøt tidsfrister. Etter å ha tatt en prat med teamet, så Grady at det handlet om to motstridende krav fra lederen. Medarbeiderne hadde fått innprentet at kvalitet i leveringen skulle være det altoverskyggende målet, og de så det som umulig å leve opp til kvalitetskravet med de gjeldende tidsfristene. Gradys råd til lederen var å kommunisere at kvalitet og tidsbruk var like viktige mål.

Mange ledere tar for gitt at medarbeiderne forstår hva som er ventet av dem. Men slik er det ofte ikke, ifølge Grady.

Hun foreslår at ledere spør seg selv hva som er deres mål, et ferdig produkt på slutten av dagen - men hvor medarbeiderne står fritt til å drikke kaffe og sjekke Facebook om morgenen, eller et strengere regime hvor alle skal jobbe hvert minutt de sitter forann skjermen. Uansett - det må kommuniseres.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS