Ledelse

Hvordan håndterer du kritikk fra dine medarbeidere?

Hvordan håndterer du kritikk?

Skal du oppnå resultater sammen med andre må du regne med å få kritikk. Hvordan responderer du på negative tilbakemeldinger på ditt lederskap?

Publisert Sist oppdatert
Når ledere gjennomfører en medarbeiderundersøkelse, og tilbakemedlingene blir annerledes enn de trodde på forhånd, er det mange som ikke er godt nok forberedt, hevder Marianne Hauan Molstad, direktør ved Bufetats senter for administrasjon og utvikling.
I boken Medarbeiderundersøkelsen gjennomført – hva nå?, som hun har skrevet sammen med Tone Aarum Sæter, anbefaler hun ledere å møte tilbakemeldingene på en åpen og god måte. Bearbeiding, forståelse, tiltaksutforming og evaluering er nøkkelord.
– Det å ha en god dialog rundt tilbakemeldinger som er knyttet til deg som leder, kan være nødvendig selv om dette ikke blir det området som velges ut for å skulle bevares eller forbedres, sier hun.

– Vegrer seg

Hauan Molstad forteller at mange ledere vegrer seg for å snakke om negative tilbakemeldingene, spesielt når de kommer overraskende på dem.
– De er ikke vant til det. De synes det er greit i utgangspunktet, men er ikke forberedte når de ubehagelige tilbakemeldingene kommer, sier hun.
Skal man kunne utvikle seg som leder må det være like naturlig å snakke om dette. Ledere må tørre å stå i de vanskelige situasjonene, og da må de utvise ærlighet og åpenhet, mener Hauan Molstad.
– Det skal de ikke gjøre for å få medlidenhet. I stedet skal man fokusere på å forbedre situasjonen, selv om den har kommet overraskende på deg, sier hun.
Til tross for du befinner deg i en situasjon som kan oppleves som betent, kan en god samtale med de ansatte om kritikken føre til at dere tar første skritt på veien til forbedringer. Med motgang blir man sterkere, også som leder, ifølge forfatteren.
– Lederen er nødt til å reflektere over hvorfor disse tilbakemeldingene har kommet. Det er nettopp da man utvikler seg. Ved å utvikle relasjonene vokser tilliten blant medarbeiderne. Hver tredje medarbeider som slutter, gjør dette på grunn av sitt forhold til nærmeste leder, viser forskning. Da er det særdeles viktig at alle forventninger avklares, sier hun.

Kommunikasjon

Dersom medarbeiderne forventer en hyppigere oppfølging enn det lederen klarer å gi dem, er det viktig at lederen sier tydelig fra om hva det er mulig å få til.
– I stedet kan lederen strekke seg litt ekstra, og på denne måten vise den ansatte at budskapet er tatt på alvor – selv om det ikke er like mye som medarbeideren hadde sett for seg, sier Hauan Molstad.
Hun legger til at lederen også må fokusere på at medarbeiderne skal samarbeide seg i mellom, og at alt i bunn og grunn handler om kommunikasjon. Med god kommunikasjon vet man hvor man har hverandre, og det er lettere å justere kursen mot forbedring og relasjonsbygging.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS