Ledelse
ID 50283529 © Bakhtiar Zein | Dreamstime.com
Kan være lønnsomt å sette de ansatte foran seg selv
Ledere som satte ansatte foran seg selv trigget bedre prestasjoner, viser amerikansk studie.
Når ledere klarer å skape en kultur der de ansatte vet at sjefer setter medarbeidernes behov fram for sine egne, forbedres kundetilfredshet, medarbeiderne presterer bedre og færre slutter i jobben. Dette viser en studie som Robert Liden, Sandy Wayne, Chenwei Leioa og Jeremy Meuser har publisert i Academy of Management Journal, skriver phys.org.
Kulturen som viste seg å gi så gode resultater var ifølge forskerne preget av tillit, omsorg, samarbeid, rettferdighet og empati. Istedenfor å kommandere medarbeidere rundt og gi ordre, valgte den "tjenende" lederen en annen innfallsvinkel. For eksempel ved å spørre om det er noe han kan hjelpe medarbeideren med.
Forskernes funn er hentet fra en studie de har gjort blant 961 ansatte i 71 restauranger i restaurantkjeden Jason´s Deli.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP