Ledelse

Kan være lønnsomt å sette de ansatte foran seg selv

Ledere som satte ansatte foran seg selv trigget bedre prestasjoner, viser amerikansk studie.

Publisert Sist oppdatert

Når ledere klarer å skape en kultur der de ansatte vet at sjefer setter medarbeidernes behov fram for sine egne, forbedres kundetilfredshet, medarbeiderne presterer bedre og færre slutter i jobben. Dette viser en studie som Robert Liden, Sandy Wayne, Chenwei Leioa og Jeremy Meuser har publisert i Academy of Management Journal, skriver phys.org.

Kulturen som viste seg å gi så gode resultater var ifølge forskerne preget av tillit, omsorg, samarbeid, rettferdighet og empati. Istedenfor å kommandere medarbeidere rundt og gi ordre, valgte den "tjenende" lederen en annen innfallsvinkel. For eksempel ved å spørre om det er noe han kan hjelpe medarbeideren med.

Forskernes funn er hentet fra en studie de har gjort blant 961 ansatte i 71 restauranger i restaurantkjeden Jason´s Deli.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS