Ledelse

Kjønnsdelte stillingsannonser

Stillingsannonser som henvendte seg til kvinner var annerledes enn annonser som henvendte seg til menn, viste svensk undersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

I kvinnedominerte yrker er det samarbeidsevner som fremheves i annonseteksten. I annonser rettet inn mot mannsdominerte yrker er arbeidsgiverne mer opptatt av selvstendighet. Det registrerer Sara Lind og Jessica Sundin, deltagere på personalviterprogrammet ved Umeå universitet og forfattere av essayet Den könskodade jobbannonsen.

Stillingsannonsene er også forskjellige når det gjelder arbeidsgiveres tilbud til jobbsøkere. I annonser som gjelder mannsdominerte yrker er det vanlig at arbeidsgivere beskriver seg selv som gode arbeidsgivere og løfter fram gode arbeidsvilkår og fordeler. I annonsene som gjelder kvinnedominerte yrker er det annerledes. Her har arbeidsgiverne i stedet en tendens til å fremheve naturskjønne miljøer, godt arbeidsmiljø og stimulerende arbeidsoppgaver. Det skriver bladet Personal och Ledarskap.

Sara Lind og Jessica Sundin har fått Personalvetarpriset for essayet sitt. De mener at utformingen av jobbannonser er en av flere faktorer og strukturer som bidrar til kjønnsdelingen av det svenske arbeidsmarkedet og er til ulempe for kvinnene.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS