Ledelse

Når arbeidsoppgavene er færre, blir det mer å kjempe om, registrerer Sara Aarseth, organisasjonspsykolog i Moment organisasjon og helse.

– Kommunikasjonen svekkes

– Det som har slått meg mest i konfliktsaker i koronatiden, er at kommunikasjonen svekkes, sier Sara Aarseth, organisasjonspsykolog og partner i Moment organisasjon og ledelse.

Publisert Sist oppdatert

– Et generelt kjennetegn ved konfliktsaker som blir vanskelige, er at kommunikasjonen blir mindre, dårligere og kanskje til og med opphører. Det skjer når folk jobber sammen, og min erfaring er at hjemmekontorene og korona har forsterket det. Om mulig er kommunikasjonen nå enda mer fraværende. Det er også en viss tendens til at partene synes det er ganske bekvemt å slippe å forholde seg til det som er vanskelig.

Aarseth og psykologkollegaene i Moment organisasjon og ledelse har individuelle samtaler med medarbeidere og ledere hos kundene. Her har de avtale med rundt 80 virksomheter

De jobber også med omstilling, vanskelige arbeidsmiljøer, konflikthåndtering. De har ikke målt hvordan pandemien påvirker det psykososiale arbeidsmiljøet, men de har gjort seg noen erfaringer.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS