Ledelse

Konflikt forveksles med mobbing

En ansatt kommer på sjefens kontor og føler seg mobbet. I mange tilfeller kan det vise seg å handle om en enkel konflikt, forklarer svensk arbeidslivsforsker.

Publisert Sist oppdatert

Friedrich Glasls klassiske modell for konflikteskalering fra 1997 viser hvordan en konflikt kan gå fra en konstruktiv debatt der begge parter kommer sterkere ut, til en svært ødeleggende affære der enten en eller begge partene sitter igjen som tapere.

I de siste tilfellene kan det være vanskelig å forstå hva som egentlig skjedde. Var dette en vanlig arbeidskonflikt eller var dette krenkende særbehandling som minner mer om rene personangrep og mobbing?

Overdramatisering av situasjonen

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS