Ledelse

Hvis jobbkandidater får for kort tidsfrist til å svare på jobbtilbud, kan de føle behov for å «straffe» bedriften etterpå.

Kort tidsfrist på jobbtilbud kan være en dårlig strategi

Lite engasjerte medarbeidere kan starte med måten de får jobbtilbudet på, mener INSEAD-forskere.

Publisert Sist oppdatert

Det å sette stramme tidsfrister på jobbtilbud kan kanskje synes som en god måte å få tak i talenter på, men på lang sikt kan strategien skade selskapet. Det hevder Yakov Bart, Neil Bearden og Ilia Tsetlin, som alle jobber som førsteamanuensiser ved handelshøyskolen INSEAD. De kommer fra fagene markedsføring og beslutningsadferd, og skriver i Insead Insight om manglende jobbengasjement og rekrutteringsprosessen.

Med bakgrunn i eksperimenter de har gjort mener de å kunne argumentere for at bruk av kortsiktige taktikker for å få tak i kandidater kan være et første steg på vei mot lavt jobbengasjement.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 750,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2835,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 205,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2400,-

KJØP

Powered by Labrador CMS