Ledelse
Kutte kostnader?
Unngå noen av de klassiske feilene.
Ignacio Urrutia de Hoyos, som blant annet underviser i Accounting and Control ved den spanske handelshøyskolen IESE, har skrevet bok om vanlige feil ledere gjør når de skal kutte kostnader. Én vanlig feil bedrifter gjør, er at de ikke har dannet seg klart bilde av om det er behov for strategiske eller tilfeldige kutt, skriver IESE Insight i sin omtale av boken.
Hvis målet er å kutte forbruket midlertidig, holder det å bruke sunn fornuft: Finn kostnader som det ikke er knyttet noen forpliktelser til og som ikke vil påvirke bedriftens framdrift. Reisekostnader kan typisk falle i denne kategorien.
Å kutte kostnader på strukturelt nivå er imidlertid en mer kompleks lederoppgave, som kan innebære at man kutter ut et produkt eller prioriterer de viktigste aktivitetene høyest.
En annen vanlig feil er at selskapene ikke evaluerer konsekvensene av kostnadskuttene. Hvis de valgte kostnadskuttene eksempelvis har som effekt at de demotiverer selgerne, kan neste steg bli at du må kutte enda mer på grunn av sviktende salg.
En av de største feilene som gjøres er at man ikke gjør nok for å fjerne ineffektivitet; herunder lite lønnsomme kunder og prosesser. Det er ikke lett å si nei til ulønnsomme kunder, men noen kunder er det rett og slett ikke verdt å ha.