Ledelse

Utfordringene i dagens skole er så store at det ikke er nok som lærer å være god alene, mener NTNU-professor Eirik Irgens.

– Læreren er ingen solospiller

– En lærer er en kunnskapsarbeider, og trenger handlingsrom. Men lærere kan heller ikke være solospillere. De må balansere ønsket om å gjøre ting på sin måte opp mot det å være del av et team, mener NTNU-professor Eirik Irgens.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg anser lærere for å være kunnskapsarbeidere, for deres viktigste verktøy er den kunnskapen de har, og evnen til å omsette den i godt arbeid. Arbeidet deres kan aldri bli fullt ut standardisert eller redusert til et spørsmål om å følge prosedyrer eller oppskrifter, sier Eirik Irgens.

Eirik J. Irgens er professor i utdanningsledelse ved NTNU. Han er aktuell med boken «Skolen: organisasjon og ledelse, kunnskap og læring», og har tidligere vært medredaktør på boken «Kompetent skoleledelse».

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS