Ledelse
Maktforskjeller mellom de som har ideer og de som skal implementere dem, kan føre til at ansatte tar et valg om ikke å dele sine ideer, selv om ideene hadde kunne fått en positiv effekt for bedriften.
fizkes/iStock
Ledere avviser ofte ansattes forbedringsideer
Her er fem mekanismer for at ideene skal ha økt sannsynlighet for å iverksettes.
LEST OM LEDELSE. Maktforskjeller mellom de som har ideer og de som skal implementere dem, kan føre til at ansatte tar et valg om ikke å dele sine ideer, selv om ideene hadde kunne fått en positiv effekt for bedriften.
Førsteamanuensis Bjørn Erik Mørk ved Institutt for strategi og entreprenørskap ved BI skriver at medarbeidere som har stor detaljkunnskap om prosesser og problemer i organisasjoner ofte opplever motstand – og at deres ideer blir avvist av personer i høyere posisjoner.
Flere studier viser at det er viktig at forbedringsforslagene fra ansatte blir hørt for at organisasjonen skal ta bedre beslutninger, gjøre færre feil og drive med innovasjon.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP