Ledelse

Seniorkonsulent i Assessit, Marianne Kirknes Stenslet, hevder det kreves mer ledelse og mer medarbeiderskap for at virtuell ledelse skal fungere.

– Ledere må tørre å være ledere

Når medarbeiderne ikke har lederen i sine lokaler, har de behov for enda mer ledelse, mener seniorkonsulent i Assessit, Marianne Kirknes Stenslet.

Publisert Sist oppdatert
Det er mange utfordringer knyttet til virtuell ledelse, ifølge Stenslet: Lederen ser ikke medarbeiderne daglig, det er vanskelig å fange opp signaler, stress og mistrivsel.
– Derfor har medarbeiderne, mer enn noen gang, behov for at lederen tør å være leder, sier hun.
Hun forteller at virtuelle ledere må jobbe systematisk for å lage en fellesskapskultur når de ikke sitter på samme sted som medarbeiderne sine. Fraværet av lederen kan gå utover arbeidsmiljøet, og føre til at medarbeidere kan føle seg forbigått når det gjelder prestasjoner, goder, ris og ros.
– Tidssoneforskjeller kan også bidra til at det blir vanskelig å opprettholde vanlig arbeidstid og arbeidsmengde. Det er heller ikke lett å finne et felles møtepunkt. Få vil ønske å justere fritiden sin for at man skal få til en god kommunikasjon på jobben, påpeker hun.

– Mange fordeler

Til tross for utfordringene knyttet til virtuell ledelse, finnes det en rekke fordeler. Mange av dem har med medarbeideren å gjøre, hevder Stenslet:
– Lederen tvinges nærmest til å gi medarbeiderne økt tillit ved virtuell ledelse. Samtidig som de er prisgitt at medarbeiderne gjør det de har blitt enige om, blir hver enkelt medarbeider delegert mer ansvar og får en økt grad av jobbautonomi. Forskning viser at dette er gunstig for medarbeidernes prestasjon og motivasjon, sier hun.

Denne måten å lede på er i stor grad preget av tillitsbasert ledelse. Medarbeiderne kan i stor grad velge hvordan de vil løse sine oppgaver, så lenge det leveres til avtalt tid. I tillegg er kandidatene som bedriftene skal ansette flere og bedre, når ikke det geografiske utvalgsområdet er avgrenset til dem som kan komme daglig på et gitt kontor.

– Man har flere å velge mellom når man har kontorer i andre land – eller dersom medarbeiderne ikke har et felles kontor, men jobber hjemmefra eller fra flere steder, noe som er praksis i mange digitale bedrifter, forklarer hun.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS