Ledelse

Lederen trenger ikke å være «bestevenn» med de ansatte

Noen tips om hvordan man bygger tillit, men samtidig holder det profesjonelt.

Publisert Sist oppdatert

De egenskapene som gjør at du blir valgt inn i en lederposisjon er ikke nødvendigvis de samme egenskapene som hjelper deg til å gjøre en god jobb i denne rollen.

En lederstilling er ganske forskjellig fra vanlige stillinger, og det kan virke overrumplende i starten. Mange vet ikke helt hva de skal gjøre, eller hvilken «type» leder de skal være – den morsomme, den vinnende, den karismatiske? For enkelte kan også en lederrolle, og den makten det medfører, gå til hodet på dem, noe som kan resultere i uetiske handlinger.

I en studie av 3.500 ledere på tvers av 30 multinasjonale virksomheter har Kimberly Nei og Darin Nei ved Hogan Assessments undersøkt hvilke personlighetstrekk som oftest er knyttet til uetisk lederatferd. Basert på funnene sine har de kommet fram til noen tips til hva ledere kan gjøre for å unngå uetisk atferd, og bytte tillit med både sine ansatte og omverdenen. Dette er fire av dem:

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS