Ledelse

Leverer milliardfortjeneste – mens de er i omstilling

Navneskiftet fra Statoil til Circle K pågår fremdeles i Europa. Det er en stor strategisk endring. Likevel leverer Circle K Europa, under ledelse av norske Jacob Schram, milliardfortjeneste.

Publisert Sist oppdatert

Da Statoil Fuel & Retail ble solgt til det kanadiske konsernet Alimentation Couche–Tard i 2012, svelget Jacob Scram, tidligere toppsjef i Statoil Fuel & Retail ASA, skuffelsen over at han ikke lenger var leder for et selvstendig børsnotert selskap, og bestemte seg for å spille på lag med oppkjøperne. I overgangen fra det som var Statoil-stasjonene til det som skulle bli til merkevaren Circle K – et navn de færreste i Norge hadde hørt om – tok Schram sin største forretningsmessige risiko noensinne.

* Les toppsjef Jacob Schrams historie om veien fra Statoil til Circle K – de personlige og de strategiske valgene – her.

Ville de lykkes med skiftet av merkenavn? I våres opplyste Circle K til Ukeavisen Ledelse at salget hos stasjoner i Norge som hadde skiftet navn (Circle K) i 2016 hadde økt mer enn det salget hos stasjoner som ikke hadde skiftet navn (Statoil). Tor W. Andreassen, professor i innovasjon ved Norges Handelshøyskole uttalte at dette var uvanlig, all den tid det vanlige er at du får en negativ reaksjon i markedet etter et navneskifte – før det tar seg opp igjen.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS