Ledelse

Hoppende puddel ble slått av hoppende puma i tysk høyesterett. Det lønner seg å registrere varemerkene sine, mener IP-byrået Zacco.

Logo-kopiering: Knall og fall for puddel-kopi

Kopiering er lite smart, mener IP-konsulentbyrået Zacco. Byrået får støtte av Tysklands føderale høyesterett. Nylig nektet retten varemerkebeskyttelse av en hoppende puddel-kopi av det velkjente varemerket Puma.

Publisert Sist oppdatert

Mange har tøyset med parodier på velkjente varemerker på t-skjorter, for arrangementer og lignende. Få drar imidlertid kopieringen så langt som det tyske selskapet, som i 2006 varemerkebeskyttet omrisset av en hoppende puddel over teksten PUDEL.

Parodien falt ikke i smak hos sportsprodusenten Puma. Puma har registrert enerett på det bortimot ikoniske varemerket med omrisset av en hoppende puma over teksten PUMA.

– Sportsprodusenten valgte å forsvare det registrerte varemerket sitt i rettssystemet. To rettsinstanser har nå gitt Puma medhold. Merkevarebyggingen av puddelsymbolet har med andre ord vært bortkastet. Det ville ha vært langt mer lønnsomt å utvikle og beskytte sitt eget varemerke fremfor å kopiere verdiene andre har skapt, sier Thor. B. Mosaker, regionsdirektør for Zacco i Norge og Tyskland.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS