Ledelse
Hoppende puddel ble slått av hoppende puma i tysk høyesterett. Det lønner seg å registrere varemerkene sine, mener IP-byrået Zacco.
Freeimages
Logo-kopiering: Knall og fall for puddel-kopi
Kopiering er lite smart, mener IP-konsulentbyrået Zacco. Byrået får støtte av Tysklands føderale høyesterett. Nylig nektet retten varemerkebeskyttelse av en hoppende puddel-kopi av det velkjente varemerket Puma.
Mange har tøyset med parodier på velkjente varemerker på t-skjorter, for arrangementer og lignende. Få drar imidlertid kopieringen så langt som det tyske selskapet, som i 2006 varemerkebeskyttet omrisset av en hoppende puddel over teksten PUDEL.
Parodien falt ikke i smak hos sportsprodusenten Puma. Puma har registrert enerett på det bortimot ikoniske varemerket med omrisset av en hoppende puma over teksten PUMA.
– Sportsprodusenten valgte å forsvare det registrerte varemerket sitt i rettssystemet. To rettsinstanser har nå gitt Puma medhold. Merkevarebyggingen av puddelsymbolet har med andre ord vært bortkastet. Det ville ha vært langt mer lønnsomt å utvikle og beskytte sitt eget varemerke fremfor å kopiere verdiene andre har skapt, sier Thor. B. Mosaker, regionsdirektør for Zacco i Norge og Tyskland.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP