Ledelse

Medarbeiderundersøkelser kan være manipulasjon

Forskjeller i hvordan lederne tar resultatene innover seg, mener organisasjonspsykolog.

Publisert Sist oppdatert

Noe så enkelt som fargevalg og utforming av undersøkelsen kan bidra til påvirkning av ansatte. Små ting kan være avgjørende for om undersøkelsen blir fulgt opp eller skaper forbedring, mener organisasjonspsykolog Christer Mortensen fra Helse Sør-Øst.

– I en offentlig virksomhet kan skarpe farger gi for mye preg av næringsvirksomhet, og danner et useriøst inntrykk. Mer duse farger og et nedtonet inntrykk vil være mest hensiktsmessig for å få de ansatte til å delta, sier han til Dagens Næringsliv.

Mortensen får utarbeidet mer enn 5000 rapporter til ledere i sitt foretak. Han forteller til Dagens Næringsliv at symbolbruk betyr mer enn mange er klare over.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS