Ledelse

Storavisa Los Angeles Times gjør det bedre enn mange andre amerikanske medier når det gjelder kjønnsfordeling. Topp- og nestsjefen er begge menn, men avisa har to kvinner blant de sju i toppledelsen.

Mediebransjen domineres av menn

Nesten alle toppledere – 94 av 100 – i verdens største mediebedrifter er menn, viser en ny undersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

I undersøkelsen fra Nordic Infomation Centre for Media and Communication Research (NORDICOM) er kjønnsandelen blant menn og kvinner på ulike ledernivåer målt.

Undersøkelsen, som ble lagt fram mandag, viser at 30 av verdens 100 største mediebedrifter har bare menn i alle lederposisjoner.

I USA, der 43 medieselskaper er gransket, blant dem News Corp., Time Warner, Alphabet og Liberty Media Corp., finnes ikke en eneste kvinne blant direktørene. I Europa er 15 prosent av topplederne kvinner, mens kvinneandelen på øverste nivå i de nordiske landene utgjør 17 prosent.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS