Ledelse
Storavisa Los Angeles Times gjør det bedre enn mange andre amerikanske medier når det gjelder kjønnsfordeling. Topp- og nestsjefen er begge menn, men avisa har to kvinner blant de sju i toppledelsen.
AP / NTB scanpix
Mediebransjen domineres av menn
Nesten alle toppledere – 94 av 100 – i verdens største mediebedrifter er menn, viser en ny undersøkelse.
I undersøkelsen fra Nordic Infomation Centre for Media and Communication Research (NORDICOM) er kjønnsandelen blant menn og kvinner på ulike ledernivåer målt.
Undersøkelsen, som ble lagt fram mandag, viser at 30 av verdens 100 største mediebedrifter har bare menn i alle lederposisjoner.
I USA, der 43 medieselskaper er gransket, blant dem News Corp., Time Warner, Alphabet og Liberty Media Corp., finnes ikke en eneste kvinne blant direktørene. I Europa er 15 prosent av topplederne kvinner, mens kvinneandelen på øverste nivå i de nordiske landene utgjør 17 prosent.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP