Ledelse
Illustrasjonsfoto.
Dreamstime.
Mener dialogbasert metode gir bedre skoleledelse
En ny metode utviklet ved University of Auckland har til hensikt å skape bedre dialog mellom ledere og medarbeidere i skolesektoren.
Viviane Robinson, professor og skoleforsker ved University of Auckland, har utviklet en metode der ledere i skoler og barnehager skal lære å bygge tillit samtidig som de driver forbedringsarbeid og praktisk organisasjonsutvikling. Metoden, som kalles «Open-to-learning Leadership», er basert på en metaanalyse Robinson har gjennomført av hva slags skoleledelse det er som gjør at elevene lærer mest, samt kunnskap om organisasjonslæring som i sin tid ble utviklet av professorene Chris Argyris (Harvard Business School) og Donald Schön (Massachusetts Institute of Technology).
Handelshøyskolen BI samarbeider med Robinson og kurser ledere i skole- og barnehagesektoren i metodikken. Postdoktor Ide Katrine Birkeland er fagansvarlig for kursene og følgeforskningen knyttet til disse. Hun sier at bakgrunnen for metoden er problemet med å omsette god ledelsesteori i praksis. Hun forteller at skoleledere ofte erfarer at de, etter å ha gjennomgått tilpassede studieprogrammer, ofte sliter med å gjennomføre det de har lært.
– Problemet med mange lederkurs er at det sjelden skjer noe etter kurset, hevder Ide Katrine Birkeland.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP