Ledelse

Illustrasjonsfoto.

Mener dialogbasert metode gir bedre skoleledelse

En ny metode utviklet ved University of Auckland har til hensikt å skape bedre dialog mellom ledere og medarbeidere i skolesektoren.

Publisert Sist oppdatert

Viviane Robinson, professor og skoleforsker ved University of Auckland, har utviklet en metode der ledere i skoler og barnehager skal lære å bygge tillit samtidig som de driver forbedringsarbeid og praktisk organisasjonsutvikling. Metoden, som kalles «Open-to-learning Leadership», er basert på en metaanalyse Robinson har gjennomført av hva slags skoleledelse det er som gjør at elevene lærer mest, samt kunnskap om organisasjonslæring som i sin tid ble utviklet av professorene Chris Argyris (Harvard Business School) og Donald Schön (Massachusetts Institute of Technology).

Handelshøyskolen BI samarbeider med Robinson og kurser ledere i skole- og barnehagesektoren i metodikken. Postdoktor Ide Katrine Birkeland er fagansvarlig for kursene og følgeforskningen knyttet til disse. Hun sier at bakgrunnen for metoden er problemet med å omsette god ledelsesteori i praksis. Hun forteller at skoleledere ofte erfarer at de, etter å ha gjennomgått tilpassede studieprogrammer, ofte sliter med å gjennomføre det de har lært.

– Problemet med mange lederkurs er at det sjelden skjer noe etter kurset, hevder Ide Katrine Birkeland.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS