Ledelse

– Mange tjener penger på å overdrive rollen av deres egne helter, og historier om «nummer to» selger ikke, sier førsteamanuensis ved BI, Jan Ketil Arnulf.

Mener toerne systematisk forsvinner

Toerne i organisasjonskartet slukes av oppmerksomheten som vies genierklærte toppledere. Det mener ledelsesekspert Jan Ketil Arnulf.

Publisert Sist oppdatert

Til dagens utgave av Dagens Næringsliv uttaler ledelsesforsker og førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI, Jan Ketil Arnulf, at forskningen på «nummer to»-roller i næringslivet er underprioritert, og at litteraturen om de genierklærte topplederne ofte underkommuniserer bidraget vel så dyktige medarbeidere kommer med.

– Det finnes mange eksempler på at forlag og prestisjelitteratur har nektet å publisere historier som tar oppmerksomheten vekk fra de såkalte heltene, sier Arnulf til avisen.

Han mener det er et problem at mye av den sentrale ledelsesforskningen, som ofte har sitt utspring i amerikanske universitets – og høgskolemiljøer, er uinteressert i hvilken rolle en god nummer to kan spille for selv den mest geniale toppleder.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS