Ledelse
Direktør Stein Olav Henrichsen har store og digitale fremtidsvisjoner for det nye Munchmuseet.
Beate Orten
Munch skal få mer digitalt trøkk
Direktøren ved Munchmuseet, Stein Olav Henrichsen, bruker koronakrisen til å gi «mer trøkk» for å finne nye inntektsmuligheter. Snart flytter museet fra Tøyen til Bjørvika, og før Henrichsens åremål går ut om et par år, skal han gjøre Edvard Munch digital.
I en rar tid der det ikke er sikkert hva som sprer seg raskest – sykdom eller frykt – ringer Munchmuseet-direktør Stein Olav Henrichsen via den rare tidens hyppigst brukte kommunikasjonsform: Videochat.
Henrichsen har det bra, sier han, i alle fall «etter forholdene». Mens flere av hovedstadens største kulturinstitusjoner har permittert brorparten av sine ansatte, har ikke Munchmuseet permittert én eneste en.
– Jeg tenker at du har to muligheter hvis du mister inntekter: På den ene siden kan du legge ned mest mulig og kutte mest mulig kostnader og tenke at nå setter vi alt i bero og gjør ingenting til dette går over av seg selv. Alternativet er jo å sette inn mer trøkk, enda flere ressurser og si at vi skal bruke anledningens muligheter til å skape andre inntekter og å øke kunnskap og kompetanse, sier Henrichsen. Det klirrer i porselenet til kaffekoppen han har rigget seg til foran skjermen med.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP