Ledelse

Noen småtips når en medarbeider skal slutte

Publisert Sist oppdatert

Når en ansatt slutter, forsvinner det mye kunnskap og erfaring ut av huset. Noe av det du som leder kan gjøre, er å oppmuntre den som slutter til å dele kunnskap før han eller hun forsvinner ut. Det er mange måter å gjøre det på, og hbr.org gir i en artikkel om tematikken mange råd og eksempler. Dette er noen av tipsene:

  • Gi kolleger med mindre erfaring mulighet til å observere hvordan eksperten jobber.
  • Be andre i teamet om å notere ned hva de lærer av eksperten, og – kanskje enda viktigere – be dem om å øve seg på nye oppgaver og måter å jobbe på.
  • Verdsett medarbeidere som engasjerer seg i opplæring og coaching med tanke på forfremmelser etc.

Unngå:

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS