Ledelse

Ifølge en fersk kundetilfredsundersøkelse fra American Customer Satisfaction Index (ACSI), er McDonalds minst populær av alle fast-foodkjedene i USA.

Ny bunnmåling for McDonalds

Ifølge en fersk kundetilfredsundersøkelse fra American Customer Satisfaction Index (ACSI), er McDonalds minst populær av alle fast-foodkjedene i USA. På topp kommer Chick fil-A og Chipotle. Dermed fortsetter fallet for verdens største og mest kjente hamburgerkjede.

Publisert Sist oppdatert
Hamburgerkjempen, som selger mer enn 75 hamburgere per sekund, 270.000 i timen, fikk bare 67 poeng av 100. Den synkende tilfredsstillelsen med McDonalds henger ifølge analytikere sammen med økende velstand, bedre betalingsvillighet og mer kresne kunder. Men i undersøkelsen fremgår det at hele fast-food industrien nå er under kraftig press. Tilfredsheten med full-service restauranter holder seg stabil på 82 poeng av 100, mens fast-food restauranter faller 3,8 prosent til 77, laveste score på fem år. Gapet mellom gatekjøkken og full-service restauranter er det største siden 2010.

Nedgang

Men McDonalds er ikke alene om å føle amerikanernes endrede forbruksmønster på kasseapparatet. Alle de etablerte fast-food kjedene tapte terreng Burger King (-5% til 72), KFC (-1% til 73), Wendy (-6% til 73), Arby (debuterer på 74) og Taco Bell (uendret ved 72).
Blant de 17 selskapene på listen finnes foreløpig fem i Norge; Pizz Hut, Subway, Starbucks, Burger King og McDonalds. Kjeder som Thank Good Its Friday regnes i USA ikke som fast-food restaurant.
De største konkurrentene til McDonalds har historisk vært Burger King, KFC, Subway, Taco Bell, Pizza Hut, Domino's og Wendys, alle fra USA. Men nå er det store endringer på gang i verdens største fastfood-marked, med en rekke nykommere som tenker helt annerledes og ønsker å ta en bit av det lukrative fastfood markedet.
The American Customer Satisfaction Index (ACSI) produserer og kartlegger hvert år kundetilfredsstillelsen for mer enn 300 store selskaper som leverer varer og tjenester til amerikanske forbrukere. Gjennom stemmegivningen til 70.000 mennesker dekker selskapet 43 bransjer og 10 økonomiske sektorer, som til sammen representerer et tverrsnitt av den amerikanske økonomien.
– Den raskt voksende «uformelle» delen av fast-food restauranter (food-trucker med videre) er med å endre forbrukernes smak og forbuke, sier ACSI direktør David VanAmburg i en pressemelding. - Forbrukerne har litt mer penger i lomma, men er fortsatt presset på tid. Forbrukerne har høyere betalingsvillighet for bedre produkter, men det skal fortsatt går raskt og fortsatt være rimelig, sier han.
I tredje kvartal i fjor kunne McDonalds, som har 35.000 restauranter over hele verden, omsatte for rundt 170 milliarder kroner i 2013 og sysselsatte godt over 1.7 millioner mennesker, rapportere om 3 prosent fall i omsetningen og 30 prosent fall i profitten etter sviktende salg i alle markeder. I tredje kvartal 2014 var USA minus 2.8 prosent, Europa minus 0.7 prosent og Asia/Fjerne Østen, Midt-Østen og Afrika minus 14.5 prosent.

I herrens tjeneste

Chick-fil-A, som i fjor omsatte for 6 milliarder dollar gjennom 1900 utsalg i 42 stater over hele USA, (de finnes foreløpig ikke i Europa), ble grunnlagt i Hapeville, Georgia, i 1946 av Truett Cathy. Cathy var en hengivende baptist, som hans kone og deres eldste sønn, Dan T. Cathy. Han har en personlig formue på 3.4 milliarder dollar, eller 26 milliarder norske kroner med dagens kurs.
Kjeden ble grunnlagt på å servere en kylling-brystsandwich (i burgerbrød) som er nesten identisk med hva man får servert av kylling på norske fast-food restauranter. Klassikeren koster 24 kroner, mens det dyreste måltidet koster 66 kroner. Det er faktisk billigere enn storebror McDonalds, hvor en McChicken koster 3.79 dollar, eller 29 kroner.
Dan T. Cathy, og hele konseptet Chick-fil-A, er svært omstridt i USA etter at han har kommet med flere kontroversielle uttalelser med utgangspunkt i at familien er konservative Kristne.
De mener, som mange andre amerikanere, men allikevel stadig færre, at ekteskapet er for mann og kone, noe Cathy var krystallklar på i 2012. Hva de tenker etter at Amerikas Høyesterett 26. juni i år slo fast at den amerikanske grunnloven garanterer retten til at personer med samme kjønn kan gift seg i alle USAs 50 stater, er uvisst.
De er den enste av de store nasjonale fast-food kjedene som holder lukket på søndager slik at de ansatte kan gå i kirken og tilbringe tid med familien. Firmamøter og samlinger kan inkludere bønner, og selskapet oppfordrer franchisetakere til å markedsføre sine restauranter gjennom kirkegrupper. Chick-fil-A forretningsidé er å «prise Gud»,. De blir av enkelte oppfattet som en sekt, og de har også bygget en «company town» med små, hvite hus i amerikansk kolonistil. En av de ansatte begynte i selskapet etter å ha bodd i en gruppe fosterhjem opprettet av Cathy. Og bedriftskulturen fungerer. I en bransje med høy turnover opplever de det motsatte, men med lavere omsetning, med 60 prosent per arbeidstaker sammenlignet med 107 prosent for næringen.
I motsetning til de toeren på listen, Chipotle, som serverer mye kylling, er ikke deres kylling hverken frittgående eller økologisk, «men behandles med verdighet og respekt», som de skriver på hjemmesiden. Det står også at det ikke er vitenskapelig bevist at økologisk kylling er sunnere enn vanlig kylling.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS