Ledelse

Nye ledere bør stille spørsmål

Ikke svare på dem.

Publisert Sist oppdatert

Nye ledere er helt avhengige av at medarbeiderne får tillit til dem. Uten tillit er det lite sannsynlig at lederne får greie på hva som faktisk foregår i organisasjonen. Det skriver entreprenøren og lederen Jim Dougherty i et blogginnlegg hos Harvard Business Review.

Han mener at det å lytte til medarbeiderne er den beste måten en ny leder kan bygge tillit på. Møt så mange enkeltpersoner du kan så snart som mulig, lyder hans råde.

Ifølge Dougherty er ikke dette en vanlig tilnærming blant nye ledere. Mange ser det som sin rolle å gi informasjon, istedenfor å samle inn informasjon. Mange nye sjefer er redde for å fremstå som svake hvis de ikke raskt kan gi svar.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS