Ledelse

– Det blir viktig for oss å jobbe med inntektsgrunnlaget vårt framover, sier Synne Homble, konserndirektør for forretningsområdet «mobilitet og reiseliv» i NSB.

– Nye strategiske satsinger skal styrke tog og buss

Jernbanereformen, dramatiske endringer i transportsektoren og et økende miljøengasjement har drevet fram en ny forretningsmodell i NSB.

Publisert Sist oppdatert

Den 12. mars ble det, til stor ståhei, kjent at NSB og Nettbuss samler tog- og bussvirksomheten under en, felles merkevare; Vy. Tidligere i år startet NSB opp Din Bybil i Oslo sammen med Green Mobility. Konseptet der er at kundene kan leie el-biler til fem kroner minuttet, og kan bruke mobilen som nøkkel. NSB er altså ikke som før, og flere satsinger på nye områder vil komme.

– Når vi satser på nye områder, som bybil, er det veldig viktig for oss at det nye bidrar til å styrke kjernevirksomheten vår. Målet er å få flere og mer fornøyde passasjerer som kjører tog og buss. Det er bra for samfunnet, det er bra for kundene våre og det er dette som gir størst utslag i vår økonomi, sier Synne Homble, konserndirektør i NSB.

Homble har hatt ansvar for å jobbe frem konsernstrategien, og leder det nye forretningsområdet «mobilitet og reiseliv». I dette forretningsområdet ligger blant annet ny forretning, marked og digital utvikling, herunder bybilene og merkevareprosessen. NSB strategiske begrunnelse for å satse på bybil, er at de skal gjøre det «attraktivt og enkelt å reise kollektivt og miljøvennlig».

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS