Ledelse
Det er blitt et marked for kurs - videokurs og andre kurs - i hvordan man kan bruke KI effektivt i jobbsammenheng. Det er også viktig å kunne noe om sikkerhet.
Istock / Eva-Katalin
– Økt interesse for kurs i hvordan man bruker KI effektivt på jobben
En vanlig feil er å bruke bare noen få, korte søkeord.
Virksomheter kan øke produktiviteten ved å ta i bruk kunstig intelligens (KI). Mangel på kompetanse er den største barrieren. Dét var en av konklusjonene i en rapport om KI-teknologi som ble lagt frem på NHOs årskonferanse i januar. Bare en av fire norske virksomheter er i gang med å bruke kunstig intelligens, ifølge samme rapport.
En mye omtalt studie fra Harvard Business School, gjort blant konsulenter fra Boston Consulting Group, viste kvaliteten på oppgaveløsingen kunne økes med 40 prosent ved bruk av KI. Hastigheten økte med 25 prosent.
Ikke prøvd deg på KI? Helt kort: For mange har det første møtet med KI vært ChatGPT; en kraftig, superrask språkmodell du kan instruere til å for eksempel skrive ulike tekster, oversette, liste opp ideer og argumenter, programmere og oppsummere tekst. Det er en modell som sannsynlighetsberegner seg frem til svar. Den er trent på gigantiske mengder data fra internett og øvrige kilder, og kan brukes til «alt»; for eksempel programmering. Men den kan også gjøre feil, og må derfor faktasjekkes.
Dagens Perspektiv intervjuet nylig Per Kristian Bjørkeng, som har skrevet boken «Knekk ChatGPT-koden». I intervjuet snakker han om teknologien, mulige bruksområder og risiko. Han deler også nyttige og konkrete råd: Lær deg å bruke ChatGPT: 5 nyttige tips.
Andre versjoner av KI er Microsofts Copilot og Googles Gemini. Det finnes imidlertid mange varianter av KI og utallige bruksområder. Teknologien kan også bygges inn i bedriftsintern programvare.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP