Ledelse

Lofotkraft er et regionalt kraftselskap som har nettvirksomhet, herunder bygging og drift av kraftlinjer, som sin kjernevirksomhet. Da de la om til prosessledelse startet de med å beskrive arbeidsflyten i selskapet, herunder hvem som hadde ansvar for hva.

Prosessledelse i Lofotkraft: – Har sluttet å tegne nye organisasjonskart

– Å endre ansvars­områder og flytte på arbeidsoppgaver gjør vi på fem minutter. Det er enkelt å flytte på hele prosesser, eller deler av dem, uten å endre organisasjonskartet, sier Arnt Winther, daglig leder i Lofotkraft.

Publisert Sist oppdatert

Grunnen til at Lofotkraft ikke lenger tegner nye organisasjonskart når de flytter på oppgaver og ansvar, er at prosessene i selskapet er modellert og at de har en mer fleksibel organisering enn før, utdyper sjefen i Lofotkraft. De har over tid kartlagt, beskrevet og jobbet med å forbedre prosesser, det vil si arbeidsflyten i selskapet. De har udnerveis også gått over til matriseorganisering. I sum gjør dette det lettere for ledelsen å gjøre endringer.

– Vi vet hvem som gjør hva, og vi vet hvem som er kvalifisert for å ta hvilke oppgaver. Det gjør det veldig mye enklere når vi må endre på noe, sier Arnt Winther, og viser til et ferskt eksempel. Et nytt EU-direktiv med strengere nøytralitetskrav er på trappene. For Lofotkraft innebærer dette at de må flytte kundeprosessen, det vil si håndtering av kundeservice, til en annen del av konsernet.

– Vi har god oversikt over organisasjonen, og ser hvordan vi kan løse det.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS