Ledelse
Tidspress kan føre til at at mange prosjekter blir satt i gang for tidlig, for så å gå galt i første sving. Ekspertene mener at mye av grunnlaget for å lykkes ligger i de første inntrykkene og relasjonene som dannes i prosjektgruppen.
Veidekke
Prosjektledelse: Ikke undervurder startfasen
En viktig årsak til at tidsplaner og budsjetter sprekker – og mål ikke nås – er at man starter prosjektarbeidet for tidlig og tar for lett på planleggingen, mener ledelsesforskerne Dag Ingvar Jacobsen og Therese Sverdrup. • I Veidekke har de gått så langt at oppstartshjelp er blitt obligatorisk i alle prosjekter.
Arbeidslivet blir stadig mer prosjektorganisert. Mye av det daglige arbeidet foregår i tidsavgrensede prosjekter, som igjen glir over i nye prosjekter når arbeidet er utført. Dette gjelder spesielt i de bransjene som tilbyr skreddersydde produkter, som for eksempel konsulentbransjen, leverandører til oljenæringen, entreprenører og markedsføringsbedrifter. Her må de fleste ansatte og ledere regne med å arbeide i prosjekter i store deler av tiden.
Men prosjekter går ikke alltid som planlagt. En Mc-Kinsey studie av 5400 IT-prosjekter fra 2012 viste at nesten halvparten av dem ble dyrere enn planlagt, nesten ett av ti prosjekter klarte ikke å holde tidsfristen og mer enn halvparten av prosjektene klarte ikke å realisere de gevinstene som kunden hadde forventet. Flere andre studier viser lignende funn, med store overskridelser både hva angår pengebruk og tidsbruk.
Et prosjekt kjennetegnes stort sett av en tverrfaglig gruppe, som har et tydelig formål, og med klare ressurs- og tidsrammer. Prosjektet går gjennom mange faser i sin levetid. Det skal legges planer, og dannes normer. Konflikter og uforutsette hendelser må håndteres. Målene må kanskje justeres underveis. Det skal presteres, produseres og evalueres. Teoriene på fagområdet sier imidlertid at mye av en prosjektgruppes suksess blir bestemt tidlig, allerede i etableringsfasen, gjennom de første inntrykkene og relasjonene som dannes.
– Undervurderer etableringsfasen
– Vi undervurderer ofte etableringsfasen, av flere grunner. Tidspress har mye å si. Mange prosjektledere hopper over planlegging og bli-kjent-runden fordi de føler et press på å komme i gang, sier professor i statsvitenskap og ledelsesfag ved Universitetet i Agder, Dag Ingvar Jacobsen, som er aktuell med boken «Engangsorganisasjonen – organisering og ledelse av prosjekter».
I boken diskuterer han blant annet hvor viktig etableringsfasen er i et prosjekt, både for det tekniske, gjennom planleggingen og det menneskelige, gjennom relasjonene som dannes.
Therese Sverdrup er førsteamanuensis ved Norges Handelshøyskole. Hun forsker på teamarbeid og psykologiske kontrakter, og underviser i kurset «team og teamledelse». Hun forklarer viktigheten av førsteinntrykkseffekten i et prosjekt.
– Etableringsfasen er veldig viktig. Det første som skjer fester seg, så når en prosjektleder sier at «slik skal vi jobbe» så vil det legge umiddelbare føringer på hvordan prosjektet vil utvikle seg. Jeg fulgte for eksempel et prosjekt der prosjektlederen i det første møtet sa: «Jeg forstår at dere har mye å gjøre, og at jeg må gjøre mesteparten av arbeidet». Implikasjonen av dette var at medarbeiderne i ettertid ofte kom uforberedt til møtene, og de måtte ha et oppvaskmøte for å rydde opp i premissene han hadde lagt, sier Sverdrup.
Det første møtet
Dag Ingvar Jacobsen forklarer at det første møtet i et prosjekt ofte er et teknisk informasjonsmøte, som kan ha en tendens til å bli for oppgaveorientert. Prosjektet består tross alt gjerne av folk som ikke kjenner hverandre så godt, eller aldri har møtt hverandre før.
Dette øker behovet for å skape tidlige relasjoner.
– Med en gang folk møtes som ikke har møtt hverandre før, begynner vi å kategorisere hverandre. Det er derfor viktig å få bygget opp relasjonene. Hvis man ikke får gjort det, vil konflikter oppstå og sjelden bli håndtert på grunn av manglende relasjoner. Konflikter får man uansett, men jo tidligere det relasjonelle blir avklart, jo tidligere håndteres konfliktene, sier Jacobsen.
Forskningen er forholdsvis entydig på at både planlegging og relasjonsbygging tidlig i prosjektfasen er positivt både for gruppen og prosjektet. Begge deler er sentralt for en god gjennomføring av prosjektet, og de er ikke gjensidig utelukkende. Jacobsen understreker at det er fullt mulig å drive relasjonsbygging mens man planlegger.
Hovedutfordringen under de første møtene er å kjempe imot opplevelsen av at man har dårlig tid – og planlegging og relasjonsbygging tar tid.
– Mange bedrifter har selv oppdaget at de har brukt for lite tid på etableringsfasen. Jeg har sett flere og flere bedrifter som tvinger seg selv til å planlegge bedre og bruke mer tid. Eksempelvis har det blitt vanligere å benytte oppstartsmøter, der de involverte i prosjektet for eksempel drar på hotell et par dager for å bli kjent med hverandre og planlegge framdriften, sier Jacobsen.
Den umiddelbare normdanningen
I etableringsfasen av et prosjekt vil det dannes normer som vil dirigere atferden videre i prosjektet. Normene dannes raskt, enten man vil eller ikke, og disse normene kan både være fordelaktige og ufordelaktige for gruppen. Det er derfor viktig at prosjektleder har et bevisst forhold til denne normdanningen, forklarer Sverdrup.
– Normdanningen skjer uansett, og har man ikke et bevisst forhold til hvilke normer som dannes, kan det dannes uhensiktsmessige normer. En erfaren prosjektleder vet ofte hva som er gode normer for gruppen, men han kan ikke bare si «slik gjør vi det». Det er viktig å få medlemmene til å være med på å utforme normene, for å skape eierskap til dem. Da får man også større incentiver til å handle i tråd med dem, sier hun.
Utover dette er det også prosjektleder sin rolle å sørge for at det blir satt mål, og å få deltakerne til å føle at de er en del av et team. Sistnevnte handler om å bli kjent med hverandre, og bli trygge på hverandre.
– Det finnes et litt interessant eksperiment som viser effekten av hva som skjer i oppstarten for videre teamarbeid. Én gruppe med team skulle dele suksesshistorier i starten av gruppemøtet, mens den andre gruppen av team skulle dele fiaskoene sine. Resultatet viste at fiaskogruppen fungerte mye bedre enn suksessgruppen. Starter man med å vise sårbarhet kan det bety at man blir trygge på hverandre, og man danner sterke relasjoner, sier Sverdrup.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP