Ledelse
ID 4463385 © Madartists | Dreamstime.com
Rangering av ansatte ga dårligere resultater
Det viser en studie Iwan Barankay fra Wharton University of Pennsylvania har gjort av salgsresultatene til 1500 møbelselgere.
Hva skjer når de ansattes prestasjoner rangeres, og de får vite hvordan de ligger an sammenlignet med kollegene? Slår det ut på bunnlinjen? Ifølge en studie gjort av Iwan Barankay, førsteamanuensis ved Wharton University of Pennsynvania, er svaret ja. Han finner at rangeringene av ansatte påvirker både bunnlinje og de individuelle salgstallene. Problemet er bare at effekten stort sett går i feil retning. Rangeringene slår negativt ut.
I et intervju hos Wharton Business Radio viser Barankay til at noe av ideen med å de la ansatte sammenligne egne resultater med kollegenes, er at ledere har tro på at sunn konkurranse er positivt for motivasjonen, skriver Knowledge@Wharton. Ansatte som ser at de ligger lavt på rangeringene kan bli motivert til å jobbe hardere. Tanken er videre at medarbeidere som gjør det godt også kan bli motivert; all den tid det kan gi en riktig god følelse å vite at man er bedre enn de andre.
Slo ut på salget
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP