Ledelse

Rangering av ansatte ga dårligere resultater

Det viser en studie Iwan Barankay fra Wharton University of Pennsylvania har gjort av salgsresultatene til 1500 møbelselgere.

Publisert Sist oppdatert

Hva skjer når de ansattes prestasjoner rangeres, og de får vite hvordan de ligger an sammenlignet med kollegene? Slår det ut på bunnlinjen? Ifølge en studie gjort av Iwan Barankay, førsteamanuensis ved Wharton University of Pennsynvania, er svaret ja. Han finner at rangeringene av ansatte påvirker både bunnlinje og de individuelle salgstallene. Problemet er bare at effekten stort sett går i feil retning. Rangeringene slår negativt ut.

I et intervju hos Wharton Business Radio viser Barankay til at noe av ideen med å de la ansatte sammenligne egne resultater med kollegenes, er at ledere har tro på at sunn konkurranse er positivt for motivasjonen, skriver Knowledge@Wharton. Ansatte som ser at de ligger lavt på rangeringene kan bli motivert til å jobbe hardere. Tanken er videre at medarbeidere som gjør det godt også kan bli motivert; all den tid det kan gi en riktig god følelse å vite at man er bedre enn de andre.

Slo ut på salget

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS