Ledelse

Ros kan knuse problemer

Men ikke saus kritikk inn i ros som er «funnet opp» for anledningen.

Publisert Sist oppdatert

Det skriver Katrine Dahl Clement, cand.mag og ph.d, i en fagartikkel i det danske tidsskriftet Ledelse i Dag.

Hvis ros skal virke på en måte som gjør at vi kan bruke den som problemknuser, skal den være konkret og spesifikk, mener Clement. Ros som ikke er spesifikk er som kokosboller, skriver hun. De er velsmakende når man setter tennene i dem, men uten næring.

Selvfølelsen etter denne typen ros er god en kort stund, men slik ros innholder ingen konkrete opplysninger om hva det var vi gjorde på en god måte, og kan dermed verken brukes til å forbedre senere prestasjoner eller gi nyttig kunnskap om egen kompetanse.

Ros som er en ressurs for problemløsning og utvikling, er spesifikk og så presis som mulig. Det vil si at den som gir ros bruker tid og ord på å beskrive detaljert og nøyaktig hva det var som gikk bra. Clement anbefaler å bruke eksempler, gjerne flere enn ett, samt at man begrunner rosen.

Årsaken til at ros virker som et ledd i problemløsning, er ifølge Clement at den forteller oss hva vi kan gjøre mer av. Å sette ord på hvile faser og enkeltdeler som fungere godt i en prosess og hvilke elementer av et produkt vi er særlig fornøyde med, bidrar til utvikling.

Powered by Labrador CMS