Ledelse

Samarbeider spontant i sosiale medier

Spontant samarbeid i sosiale medier kan være mer hensiktsmessig enn styrte programmer for kunnskapsdeling.

Publisert Sist oppdatert

I sosiale medier kan det som starter som enveisinformasjon utvikle seg til utviklende samtaler og samarbeid som involverer flere, om det er planlagt eller ikke. Dette kan være til nytte for bedrifter og ledere.

Det fikk EMC Corporation oppleve da de skulle gjennomføre kutt. Informasjon på bedriftens interne plattform for sosiale medier, førte til at medarbeiderne engasjerte seg. De begynte å utveksle ideer om alternative måter å kutte på, og det viste seg at forslagene de kom med var mer spiselige enn de opprinnelige forslagene fra ledelsen.

Det er Gerald C. Kane, gjesteredaktør for the Social Business Big Idea Initiative i magasinet MIT Sloan Management Review, som skriver om dette. Han mener at potensialet for spontant samarbeid er en av hovedforskjellene mellom sosiale medier og tradisjonell kommunikasjonsteknologi som telefon og e-post. Det er også en av kildene til virkelig verdi i det han omtaler som sosial business.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS