Ledelse

Studien kan tyde på at samfunnsansvar for mange bedrifter handler om å følge med på aktuelle trender.

Samfunnsansvar på moten

Bedrifter snakker og rapporterer om samfunnsansvar som aldri før, men det betyr ikke at de oppfører seg annerledes enn før, konstaterer Caroline D. Ditlev-Simonsen, som har tatt doktorgrad på bedrifters samfunnsansvar.

Publisert Sist oppdatert

Forsker Caroline Dale Ditlev-Simonsen har i sitt doktorgradsprosjekt ved Handelshøyskolen BI studert effektene ut av den økende interessen for bedrifters samfunnsansvar.

I arbeidet sitt har hun blant annet kartlagt hvilke titler noen verdens største selskaper (plukket fra FT500-listen fra Financial Times) har brukt på rapporter som ikke gjelder finansielle forhold i perioden 1989-2007.

Hun finner at i starten av perioden var nesten alle titlene relatert til miljø. Etter hvert ble rapportene erstattet av rapporter om bærekraft, og de siste årene har det vært ansvarlighet som har vært i skuddet. Videre viser det seg at det er et mangfold av temaer som rapporteres under merkelappen samfunnsansvar, herunder temaer som energiøkonomisering (enøk-tiltak), helse-, miljø og sikkerhet (HMS), arbeidsforhold, etikk, ytre miljø, forurensing, antikorrupsjon, støtte til ideelle organisasjoner og forholdet til underleverandører.

– Det som fremstår som nye tiltak innen samfunnsansvar er ikke noe annet enn eksisterende aktiviteter som har fått ny overskrift, sier Ditlev-Simonsen i en artikkel hos forskning.no.

Studien kan tyde på at samfunnsansvar for mange bedrifter handler om å følge med på aktuelle trender, skriver Handelshøyskolen BI på forskningsnettstedet.

– Bedriftene snakker og rapporterer stadig mer om sitt samfunnsengasjement. Det betyr ikke nødvendigvis at bedriften endrer sin praksis for å bli mer samfunnsansvarlig, selv om begrepet er blitt en del av bedriftens vokabular, sier Ditlev-Simonsen.

Powered by Labrador CMS