Ledelse

Sjef i luften

Finn Kristian Hannestad, generalinspektør for Luftforsvaret, fikk 48 timer på seg til å klargjøre piloter og jagerfly til Libya-operasjonen.

Publisert Sist oppdatert
Finn Kristian Hannestad (50)

Da Norge sendte jagerfly til Libya, var det generalinspektør Finn Kristian Hannestad – øverste sjef for Luftforsvaret – som satte sammen de avdelingene politikerne etterspurte.

Det var han som skulle avgi piloter, fly og utstyr til Forsvarets operative hovedkvarter, som i sin tur sendte mannskap og materiell ut av landet.

– FN-mandatet kom på en torsdag. Fredag var Forsvarssjefen og jeg hjemme hos statsministeren. Stoltenberg skulle i et møte i Paris for å diskutere oppdraget, og vi diskuterte hva oppdraget innebar militært sett, forteller Hannestad.

I hans egen stab på Rygge flystasjon og ved hovedflystasjonen i Bodø var planleggingen allerede i full gang.

– Det er skjedde mange ting på en gang. Hvordan skulle avdelingene settes sammen? Hadde transportflyene noe sted å lande? Hadde vi en base å operere fra? Hvem skulle lede operasjonen?

Lørdag kom den politiske beslutningen, og Hannestad stilte i TV-intervjuer i tospann med utenriksminister Jonas Gahr Støre.

– Min jobb var da å snakke utad, mens staben jobbet på spreng innad.

Våpen og reservedeler, testutstyr og utstyr til vedlikehold og service skulle pakkes. Alt gikk fort og Hannestad lurte en stund på om de kunne ha glemt noe. Men han har ikke kommet på noe.

Sover godt

Hannestad er Forsvarssjefens nærmeste rådgiver i spørsmål som gjelder luftmakt. Han sitter i Forsvarssjefens toppledergruppe. Han er øverste sjef i Luftforsvaret, har ansvaret for et årsbudsjett på rundt fire milliarder kroner, 2700 ansatte pluss de vernepliktige. Det er imidlertid ikke Hannestad som har det operative, daglige lederansvaret for de norske pilotene i Libya. De sorterer nå under Forsvarets operative hovedkvarter, og er for tiden under NATOs kommando. Hannestads lederansvar for disse pilotene er nå begrenset til personalbiten, herunder lønn.

– Hva tenker du når leser overskrifter som «Massivt angrep mot Libya i natt»?

– Jeg tenker at det er dette vi er med på. Det er det jeg tenker. Og hvis dette er overskriften, tenker jeg at mine folk har klart å gjennomføre nok et tokt på en skikkelig måte.

– Er du engstelig for dem som har reist?

– Jeg har ikke vært veldig engstelig. Jeg vet at det er et trusselpotensial fra Libya, men jeg vet også at vi har mye kunnskap om trusselbildet, godt mannskap og godt materiell hvis trusselen skulle bli virkelig. Jeg tenker på dem som har reist, men jeg sover godt om natten.

– Hva tenker du på når du tenker på dem?

– Jeg tenker på alle de utfordringene de møter og på sikkerheten. At alle de som ble sendt ned, skal komme hjem igjen.

Simulerer kamp

Jagerflygerne deltar i et militært oppdrag hvor de risikerer å dø. Hannestad sier at alle som er vokst opp i Luftforsvaret vet at de kan komme til å ta liv og at de kan miste sitt eget.

– Går det an å forsone seg med det?

– Du vil alltid reflektere rundt det, og i den refleksjonsprosessen er det veldig viktig at å vite at man er med på riktig lag. Et skikkelig mandat for oppdraget er viktig. Pluss at du vet at du har ryggdekning fra politikere og den militære ledelsen hjemme. Du må være trygg på at målutvelgelsen er kvalitetsmessig god og at engasjementsreglene er robuste. Det er mange spørsmål som skal besvares før du kan slippe en bombe.

Hans eget kvalitetsansvar ligger forut for selve oppdragene. Han skal sørge for at utdanning og trening er av god kvalitet og ligger så tett opp til reelle oppdrag som mulig. Han har ansvar for tjenester, fly og annet materiell. I treningen bruker de eksempelvis video og avansert informasjonsteknologi for å simulere kamp. De simulerer hvordan raketter treffer. Pilotene ser på en dataskjerm hva det er som skjer når de trykker på knappen, uten at situasjonen er virkelig.

Dette er et utdrag. Les hele saken iPDF-format.



factbox_150

Finn Kristian Hannestad (50)
Powered by Labrador CMS