Ledelse
Dagens Perspektiv har fått rekrutteringsekspert Espen Skorstad til å vurdere to stillingsannonser. Foto: Faksimiler fra «Journalisten» og «Finn.no». Ill: iStock
Skreddersy stillingsannonsene til de jobbsøkerne du vil ha
Nettavisen søkte etter folk «uten noen spesiell bakgrunn» til å lage «det neste store i Medie-Norge». Scandic gikk for det tradisjonelle: «Har du en genuin interesse for salg?». Rekrutteringsekspert Espen Skorstad har vurdert annonsene.
En stillingsannonse skal fange oppmerksomhet, men fortrinnsvis hos de rette jobbsøkerne. Dermed legger da også arbeidsgivere innsats i å skreddersy stillingsannonser, blant annet gjennom språk og bruk av visuelle virkemidler som skrifttyper, farger og bilder.
Men hva med disse spørsmålene som det har gått inflasjon i? Spørsmål av typen: «Vil du redde verden?», «Brenner du for salg?» Helene Tronstad Moe, førsteamanuensis ved Høyskolen Kristiania, er ikke så begeistret for annonser som innledes med spørsmål. Hun kaller det «nærmest litt forslitt», men beskriver det som et forsøk på å få oppmerksomhet ved å henvende seg direkte til leseren.
– Selgere i bybildet henvender seg vanligvis også til forbipasserende ved å stille et spørsmål, sier hun.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP