Ledelse

Skreddersy stillingsannonsene til de jobbsøkerne du vil ha

Nettavisen søkte etter folk «uten noen spesiell bakgrunn» til å lage «det neste store i Medie-Norge». Scandic gikk for det tradisjonelle: «Har du en genuin interesse for salg?». Rekrutteringsekspert Espen Skorstad har vurdert annonsene.

Publisert Sist oppdatert

En stillingsannonse skal fange oppmerksomhet, men fortrinnsvis hos de rette jobbsøkerne. Dermed legger da også arbeidsgivere innsats i å skreddersy stillingsannonser, blant annet gjennom språk og bruk av visuelle virkemidler som skrifttyper, farger og bilder.

Men hva med disse spørsmålene som det har gått inflasjon i? Spørsmål av typen: «Vil du redde verden?», «Brenner du for salg?» Helene Tronstad Moe, førsteamanuensis ved Høyskolen Kristiania, er ikke så begeistret for annonser som innledes med spørsmål. Hun kaller det «nærmest litt forslitt», men beskriver det som et forsøk på å få oppmerksomhet ved å henvende seg direkte til leseren.

– Selgere i bybildet henvender seg vanligvis også til forbipasserende ved å stille et spørsmål, sier hun.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS