Ledelse
ID 45719380 © Rawpixelimages | Dreamstime.com
Skriv et bedre forretningsspråk
Her er noen basisregler.
I skriftlig forretningskommunikasjon er det viktig å være tydelig, og det er smart å gå for et enkelt og presist språk. Magasinet Forbes har laget en lang liste med råd, dette er essensen i tre av dem:
-
Vrak metaforene
Unngå tvetydige språkbilder.
-
Bruk et enkelt, klart og konkret språk
Ikke bruk et langt ord hvis et kort ord gjør samme nytten. Ofte vil hverdagslige ord være bedre enn akademiske termer. Vær klar og konkret. Ikke skriv om «den nåværende situasjonen». Vær konkret, skriv hva det dreier seg om.
-
Velg aktiv istedenfor passiv form
Det gir språket mer energi. Skriv «Morten ledet møtet» istedenfor «Møtet ble ledet av Morten.»
Nettsiden dailywritingtips.com er, som Forbes, opptatt av at språket må være klart og tydelig:
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP