Ledelse

Skriv et bedre forretningsspråk

Her er noen basisregler.

Publisert Sist oppdatert

I skriftlig forretningskommunikasjon er det viktig å være tydelig, og det er smart å gå for et enkelt og presist språk. Magasinet Forbes har laget en lang liste med råd, dette er essensen i tre av dem:

  • Vrak metaforene
    Unngå tvetydige språkbilder.
  • Bruk et enkelt, klart og konkret språk
    Ikke bruk et langt ord hvis et kort ord gjør samme nytten. Ofte vil hverdagslige ord være bedre enn akademiske termer. Vær klar og konkret. Ikke skriv om «den nåværende situasjonen». Vær konkret, skriv hva det dreier seg om.
  • Velg aktiv istedenfor passiv form
    Det gir språket mer energi. Skriv «Morten ledet møtet» istedenfor «Møtet ble ledet av Morten.»

Nettsiden dailywritingtips.com er, som Forbes, opptatt av at språket må være klart og tydelig:

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS